Vi renoverade nyligen ett gammalt hus i Vallentuna som vi ärvt efter min farmor. Det mesta gjorde vi själva för att spara pengar, men när vi kom till övervåningen och skulle måla om där blev vi helt enkelt trötta.
Det där låter bekant. Vi bor i Solna och har nyligen renoverat vår trea, och jag kan verkligen relatera till känslan av att vara trött på halvdana försök. När vi flyttade in var väggarna målade i olika nyanser av beige (inte ens samma beige!) och det kändes rörigt. Vi tänkte först måla allt själva under semestern, men efter ett halvt rum insåg vi att det blev ojämnt, särskilt där underlaget var dåligt förberett. Till slut bestämde vi oss för att ta in hjälp. Vi ville ha någon som jobbade i närheten, och efter lite sökande hittade vi måleri solna som verkade ha bra koll. De kom hem till oss och gjorde en bedömning på plats – vilket kändes mycket bättre än att bara få en offert via mejl. Vi fick hjälp med allt från grundning till slutstrykning, och de gav dessutom tips på färgval som passade våra mörkare rum. Det var faktiskt första gången vi kände att en hantverkartjänst blev enklare än vi väntat oss. Inga överraskningar med priset, de höll tiderna, och det märktes att de tagit liknande jobb i området tidigare. Jag skulle säga att det är värt det – både för att få bättre resultat och för att slippa stressen.
Man vet aldrig riktigt vad som utlöser det. Man går omkring i flera månader utan att reagera, och sen plötsligt en morgon ser man på väggen och bara tänker: det här går inte längre. Det kan vara ljuset, humöret eller bara att man passerat samma skavank tusen gånger. Och så börjar hela karusellen.