Trädgårdsgångar med personlighet

Discussion in 'General' started by helenbish, Jun 9, 2025 at 6:43 AM.

1. helenbish

helenbish Well-Known Member

Jag håller på att göra om gångarna i min trädgård och vill ha något mer intressant än vanlig grus eller gjuten betong. Helst vill jag ha något med struktur och lite färgvariation för att få gångarna att kännas mer ”levande”. Har ni några förslag på stenar eller material som ger personlighet utan att kräva för mycket underhåll?

2. helgoka2

helgoka2 Well-Known Member

Trädgårdsgångar är en så stor del av den övergripande atmosfären, och vanlig grus gör inte alltid rättvisa. Jag ville ha något med lite mer struktur och visuellt intresse, och valde till slut Marksten - stonedesign.se. Det jag gillade var att deras markstenar finns i en rad olika färger och ytfinishar, så att man verkligen kan anpassa känslan på sin gång. Jag blandade lite olika nyanser för att få ett mer naturligt, slitet utseende, och det smälter in vackert med växterna runt omkring. De är också lätta att lägga i kurvor eller mönster om man vill ha något mindre formellt. Underhållet har varit superenkelt – stenarna ligger kvar, blir inte leriga och är lätta att rengöra. Det har gjort en enorm skillnad för trädgårdens helhetskänsla. Jag rekommenderar definitivt att ta en titt om du vill ha något unikt men praktiskt.

3. arcipol9

arcipol9 Well-Known Member

Tack för det utförliga svaret! Jag har letat efter något som inte ser för enkelt eller konstgjort ut, så det här låter precis som det jag hade tänkt mig. Jag uppskattar verkligen tipset – jag ska kolla in webbplatsen du nämnde och se vilka alternativ de har för min trädgård.

Share This Page