När jag började titta närmare på våra elräkningar insåg jag hur mycket energi som faktiskt gick förlorad i huset. Det kändes som att vi värmde upp luften utomhus snarare än rummen vi bodde i. Jag har hört att många pratar om energieffektiva alternativ och att det kan minska både kostnader och miljöpåverkan. Samtidigt undrar jag om det verkligen märks i vardagen, eller om det mest är små skillnader man knappt tänker på. Har någon av er gjort investeringar för att spara energi och märkt av en tydlig förbättring i sitt boende?
Vi bestämde oss för att satsa på mer energieffektiva lösningar för ett par år sedan och det gav faktiskt en märkbar skillnad. Inte bara på elräkningarna utan också på hur behagligt inomhusklimatet blev. Det var intressant att upptäcka att enkla åtgärder, som att byta ut äldre fönster, kunde ha så stor effekt. Om du vill läsa mer om alternativ och få inspiration kan naturfönster vara ett bra ställe att börja på, där finns mycket information som hjälpte oss att förstå vilka lösningar som faktiskt passar bäst i längden. Det kändes verkligen som en investering både för komfort och hållbarhet.